SUTEKINA MISA-CHAN : EP 9 – Katakana Pocky

Assalamualaikum & hai minna! Ogenki desuka? 🐱Sebelum ni Misa pernah berkongsi tentang katakana kan? Jya, hari ni kita gali lebih sikit tentang katakana. Berdasarkan video ni, terdapat beberapa tulisan hiragana, katakana dan satu tulisan kanji. Hanya tulisan kanji je yang Misa belum pernah kongsikan. Tapi kalau minna memang dah kenal mana satu hiragana dan katakana, maka tak susah pun untuk tahu yang mana satu kanji 😁. Tulisan katakana berfungsi untuk mengeja perkataan dari bahasa asing dan juga digunapakai untuk bunyi bunyian. Misa jadikan biskut Pocky sebagai contoh dalam video ni kerana ia berasal dari Jepun.Biskut Pocky (ポッキー) juga dieja dalam tulisan katakana, dan diambil dari bunyi gigitan biskut (ポッキン : Pokkin).Minggu depan Misa kongsikan jawapan untuk jenis-jenis tulisan tu ya.πŸ˜‰ Tunggu tau! P/s : Misa bukan nak promosi atau jual pocky tau. Cuma nak jadikan contoh mudah untuk belajar. πŸ˜„ #akademihoukiboshi#belajarbahasajepun#bahasajepunonline#sutekinamisa

Dikirim oleh AKADEMI HOUKI BOSHI pada Kamis, 09 April 2020

Assalamualaikum & hai minna! Ogenki desuka? πŸ±

Sebelum ni Misa pernah berkongsi tentang katakana kan? Jya, hari ni kita gali lebih sikit tentang katakana.

Berdasarkan video ni, terdapat beberapa tulisan hiragana, katakana dan satu tulisan kanji. Hanya tulisan kanji je yang Misa belum pernah kongsikan. Tapi kalau minna memang dah kenal mana satu hiragana dan katakana, maka tak susah pun untuk tahu yang mana satu kanji πŸ˜.

Tulisan katakana berfungsi untuk mengeja perkataan dari bahasa asing dan juga digunapakai untuk bunyi bunyian.

Misa jadikan biskut Pocky sebagai contoh dalam video ni kerana ia berasal dari Jepun.

Biskut Pocky (ポッキー) juga dieja dalam tulisan katakana, dan diambil dari bunyi gigitan biskut (ポッキン : Pokkin).

Minggu depan Misa kongsikan jawapan untuk jenis-jenis tulisan tu ya.πŸ˜‰ Tunggu tau!

P/s : Misa bukan nak promosi atau jual pocky tau. Cuma nak jadikan contoh mudah untuk belajar. πŸ˜„

#akademihoukiboshi
#belajarbahasajepun
#bahasajepunonline
#sutekinamisa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *